Menzil Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


 
AnasayfaFETVA Untitl13FETVA Untitl14Latest imagesFETVA Untitl15AramaGiriþ yapKayýt Ol
Kütüphane bölümümüz güncellenmektedir.  "Kadýn ve Erkek Eþitliði" konusu tamamlanmýþtýr.
Baðlantý sorunlarý nedeniyle Portal sayfasý geçici olarak kaldýrýldý....
"Program Arþivi" forumuna "Antivirüs Güvenlik" ve "Araçlar" kategorisi açýlmýþtýr.
Son Konular
Konu
Tarih
Yazan
Hakkýný vermediðimiz iþ yüzümüzü aðartmaz
Evlilikler de Bunalýma Girer
Ahirete Ýnancýmýz Ölçüsünde Huzurumuz Olur
Ebedi Hayata Doðmak
ABDEST
TALAK (BOÞANMA)
Gül Sultaným (Yeni Video Klip)
Beþ Esas
Meleklere Ýman
Can Feda Edilecek Dost
Paz Þub. 23, 2014 7:32 pm
Paz Þub. 23, 2014 7:27 pm
Paz Þub. 23, 2014 7:18 pm
Paz Þub. 23, 2014 3:07 pm
Ptsi Þub. 17, 2014 3:17 am
Ptsi Þub. 17, 2014 3:09 am
Ptsi Ocak 20, 2014 3:15 am
Cuma Ekim 11, 2013 4:33 am
Çarþ. Ekim 09, 2013 2:50 am
Paz Ekim 06, 2013 3:15 pm











Paylaþ|

FETVA

Önceki baþlýk Sonraki baþlýk Aþaða gitmek
YazarMesaj
osmanserhat
Yönetici
Yönetici
osmanserhat
Teþekkürleri : 25
Yaþ : 37
Kayýt tarihi : 24/08/08
Nerden : Gül Diyarýndan
Mesaj Sayýsý : 9415
Tecrübe Puaný : 28486

FETVA Vide
MesajKonu: FETVA FETVA EmptyÇarþ. Mayýs 26, 2010 4:03 am

14. HADÝS FETVA HAKKINDA

١٤ اَﺟْﺮَؤُﻛُﻢْ ﻋَﻠَﻰ اﻟْﻔُﺘْﻴَﺎ اَﺟْﺮَؤُﻛُﻢْ ﻋَﻠَﻰ اﻟﻨَّﺎرِ ﴿دارﻣﻰ٠ج﴾


14 - Sizin fetva vermeye en cür'etli olanýnýz, ateþe atýlmaya en cür'etkâr olanýnýzdýr.

Ýzah : Dinî meselelerin hükümlerini beyan hususunda müteenniyâne hareket etmelidir. Bunlarý bilmedikçe fetva vermeðe, bu hususta yazý yazýp neþriyatta bulunmaya cür'et göstermemelidir.

Malûm olduðu üzere bir meseleyi öðrenmek için soran kimseye "Sâil", "Müsteftî" denir. O meselenin hükmünü beyan ile cevap veren zata da "Müftî" denir. Verilen cevab da "Fetvâ" namýný alýr. Bu hususta riayet edilme
si lâzým gelen bir takým þartlar vardýr. Ezcümle bir kimse meseleyi mücerret öðrenip muktezasiyle amel etmek için sormalýdýr, yoksa haksýz yere baþkalarý aleyhinde kullanmak, baþkalarýnýn cehaletini teþhir etmek veya her hangi lüzumsuz bir münakaþay küþaayiþ vermek için sormamalýdýr.

Sorulan suale cevap verecek zata gelince: bunun uhdesine düþen vecibeler pek aðýrdýr. Bu zat indillâh pek mes'uliyetli bir vaziyette bulunmuþ olabilir. Çünkü sorulan þeyin cevabý hakkýnda þer'î bir esasa istinad etmeden, husustaki dinî hükümlere lâyýkiyle muttâli olmadan cevap vermek din namýna büyük bir cür'ettir, þeriati islâmiye namýna bir iftiradýr. Þer'î hükümlere karþý lâubâliyane bir harekettir, müslümanlarýn mukaddesatýna karþý bir tecavüzdür.

Artýk insana lâzýmdýr ki, kendisine lâzým olan þeylerle uðraþsýn, bir þeyi güzelce bilmedikçe ona dair bir söz söylemekten çekinsin, sonra kendisini mânevî mes'uliyetten kurtaramaz.

Hayfaki zamanýmýzda bu mühim esasa riayet edenler pek az görülüyor. Bir takým kimseler dinî ilimlere vukuflarý hiç olmadýðý veya pek az olduðu halde mühim þer'î meseleler hakkýnda yazý yazmaktan, mütalâa serdetmekten, müçtehidâne bir tavýr takýnmaktan kendilerini alamýyorlar. Kendi kuruntularýna muhalif beyanatta bulunanlarý techile cür'et göstermekten sýkýlmýyorlar. Halbuki vaktiyle pek çok malûmatlý zatlar, dinî ilimlerde pek ziyade ihatalarý olduðu halde yine içtihada cüret edememiþler, kendi namlarýna fetva vermeye cesaret gösterememiþler, beynelmüslimin âmmenin kabulüne mazhar olmuþ bulunan bir mezhep sahibinin, meselâ: Ýmam-ý Azamýn veya Ýmam-ý Mâlik'in içtihadý veçhile amel etmiþler, sorulan meseleler hakkýnda da bu gibi büyük müçtehitlerden mevsukan riayet edilegelmiþ olan cevaplar dairesinde fetva vermiþler ve fetvalarýnda bu ciheti tasrihte de bulunmuþlardýr.

Hatta böyle muteber bir mezhep sahibinden bir hâdise hakkýnda sarih bir cevap elde edemeyen ve müctehidin vaz'etmiþ olduðu usul ve fürua tatbikan ahkâm istinbatýna muktedir bulunan yüksek seviyedeki âlimler bile kendi tabi olduklarý müctehidin iltizam etmiþ olduðu kavait ve usule riayet ederek onlara tatbikan cevap vermek ihtiyatýnda bulunmuþlardýr. Bu dereceyi hâiz bulunmayan sair âlimlerin vazifeleri ise tâbi olduklarý mezhepte muhtar ve mültezem olan fetvalarý nakil ve hikâye etmekten, hâdiseler hakkýnda o veçhile cevap vermekten ibarettir.

Ýþte içtihada, istinbata muktedir olmayan her müftînin vazifesi bundan baþka deðildir. Bu halde müftîler, tabi olduklarý mezhepteki akvâl-i içtihâdiyeyi nâkl bulunmaktadýrlar.

Binaenaleyh bunlarýn bu hususta da riayet etmeleri gereken bir takým usûl vardýr.

Meselâ : Hanefî mezhebinde bulunan bir müftî, kendisine sorulan bir mesele hakkýnda Ýmam-ý Âzamdan zâhir-ürrivaye denilen kitaplarda birinde münderiç bulunan cevabý ne ise onu hikâye eder. Bu bapta Ýmam-ý Âzam'dan bir nakil mevcut deðilse Ýmam-ý Ebu Yusuf'un kavliyle fetva verir, ondan da bir nakil bulunmazsa Ýmam Muhammedin kavli fetva verir ve gayet bu eimme-i kiramdan birinin kavli asrýn maslahatýna daha muvafýk olmak üzere ulemâ-i islâmiye tarafýndan tercih edilmiþ bulunursa ona göre fetva vermesi lâzým gelir.

Ýþte bu meþruhtan da anlaþýlýyor ki fetva; dinî meseleler hakkýnda hüküm vermek dinen pek mühim bir keyfiyettir. Buna herkesin cür'et etmesi sahih deðildir. Böyle bir hareket din ile telâub demektir.

Vakýa müslümanlarca emr' bilma'ruf, nehy anil' münker, hakký beyan bir vazifedir.

Fakat bu vazifenin ifasý bir takým þartlar ile mukayettir. Bu þartlarý haiz olmayanlar, bu vazifeyi yapmaya selâhiyetdar olamazlar.

Meselâ : Bir ictimaî heyet efradý; týbbý, riyazî, edebî, felsefî ilimler ile az çok alâkadar bulunurlar. Fakat mücerret bu alâkadan dolayý , bilgisi, ihtisasý olmayan bir fert kalkar da týbba veya rizaziyeye veya emsâline dair meselelerden bahseder, hükümler verirse, haddini tecavüz etmiþ, kendi cehaletini teþhir etmiþ olmaz mý? Bunun içindir ki; kâfi derecede bilgisi olmayan kimselerin bu mevzulara karýþtýklarý pek nadir görülmektedir. Ya dinî ilimler bunlardan daha kolay mýdýr? Muhtelif tasniflere tabi tutulan binlerce dakik, umumî meseleleri, kaideleri, hükümleri ihtiva eden dinî ilimlerde kâfi derecede bilgisi, mümaresesi bulunmayan zatlarýn artýk kalkýp da bu ilimler namýna söz söylemeye nasýl selâhiyetleri olabilir? Bunun mânevî, uhrevî mes'uliyetini düþünmek icap etmez mi?

"Çeþme-î insaf gibi âkile mizan olmaz"

"Kiþi noksanýný bilmek gibi irfan olmaz"
Sayfa baþýna dön Aþaða gitmek
https://akmenzil.yetkin-forum.com
HAKTAN
Moderatör
Moderatör
HAKTAN
Teþekkürleri : 39
Yaþ : 47
Kayýt tarihi : 16/09/09
Nerden : isvec
Mesaj Sayýsý : 2453
Tecrübe Puaný : 20315

FETVA Vide
MesajKonu: Geri: FETVA FETVA EmptyÇarþ. Mayýs 26, 2010 6:06 pm

Sizin fetva vermeye en cür'etli olanýnýz, ateþe atýlmaya en cür'etkâr olanýnýzdýr.

ilk defa duydugumuz bir hadis.. Allah razý olsun

bu hadisi de okuyunca insan alim bile olsa fetva vermeye korkar..
Sayfa baþýna dön Aþaða gitmek
Misafir
Misafir
Anonymous

FETVA Vide
MesajKonu: Geri: FETVA FETVA EmptySalý Haz. 08, 2010 3:54 pm

Allah razý olsun :G :G
Sayfa baþýna dön Aþaða gitmek

FETVA

Önceki baþlýk Sonraki baþlýk Sayfa baþýna dön
1 sayfadaki 1 sayfasý

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Menzil Forum :: Yaþam :: Kütüphane :: Beþyüz Hadis-
SÝSTEM BÝLGÝLERÝÖNEMLÝ BÝLGÝLENDÝRME
Powered by phpBB2 (subsilver)
Copyright ©2008 - 2011,
Content Relevant URLs by www.akmenzil.net
Kuruluþ Tarihi : Paz 24 Aðus. 2008 - 18:30
akmenzil.net sitemiz bir forum sitesi olduðu için kullanýcýlar her türlü görüþlerini onay almaksýzýn anýnda siteye yazabilmektedir.Bu yazýlardan dolayý doðabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanýcýya aittir.Sitemizde yasalara aykýrý herhangi bir materyal bulursanýzakmenzil@hotmail.com e-mail adresimize bildirirseniz,þikayetiniz incelendikten sonra en kýsa sürede gereken yapýlacaktýr.
forum kurmak | ©phpBB | Bedava yardýmlaþma forumu | Suistimalý göstermek | Son tartýþmalar